W ramach projektu Erasmus+ „Podstawy autonomii uczniów w myśleniu i działaniu” grupa uczniów i nauczycieli IV Liceum Ogólnokształcącego w Chorzowie odwiedziła szkołę partnerską w Kumanovie w Macedonii Północnej. To była już nasza ostatnia wizyta robocza, a jednocześnie możliwość odkrycia nieznanego nam wcześniej kraju i poznania ciekawych ludzi.
Po intensywnych przygotowaniach do wyjazdu, zarówno językowych, jak i merytorycznych, czuliśmy lekki stres przed naszymi wystąpieniami i prezentacjami, a jednocześnie ciekawość poznania innych uczestników projektu.
Tematem wizyty były problemy społeczne w poszczególnych krajach oraz zaangażowanie młodych ludzi w sprawy społeczne. Wspólnie z uczniami z Turcji, Włoch i Macedonii Północnej pracowaliśmy w grupach międzynarodowych i wspólnie staraliśmy się znaleźć rozwiązania dla wybranych kwestii. Ważnym punktemnaszego spotkania był udział w warsztatach przeprowadzonych przez panią Anitę Stojchevską, koordynatorkę programów społecznych oraz przedstawicielkę organizacji pozarządowej Kreator Kumanovo, a następnie debata podczas której każda grupa mogła zaprezentować swój punkt widzenia i wypracowane stanowisko.
Mobilność była również doskonałą okazją do poznania dziedzictwa kulturowego Macedonii Północnej, jej zwyczajów, tradycji, typowych dań, a także języka. Poznaliśmy stolicę kraju – Skopje oraz podziwialiśmy kanion Matka w trakcie rejsu statkiem.
Niesamowite wrażenie wywarła na nas Ochryda i jej urokliwe uliczki. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od muzeum w Zatoce Kości, następnie klasztor św. Nauma, a największą atrakcją był niewątpliwie rejs statkiem po jeziorze ochrydzkim.
Wspólne zakwaterowanie w hotelu przyczyniło się do pełnej integracji naszej grupy. Wieczory upłynęły nam na śpiewaniu między innymi narodowych piosenek, grze na gitarze oraz tańcach. Dużym atutem wyjazdu była kuchnia macedońska oraz gościnność okazywana nam na każdym kroku. Trzeba podkreślić, że możliwość spotkania bezpośredniego uczestników projektu miała kluczowe znaczenie dla jego sukcesu, przyczyniła się do doskonalenia naszych umiejętności językowych, umiejętności krytycznego myślenia, co było zauważalne zwłaszcza podczas debaty uczniowskiej. Z pewnością udział w wymianie pozostanie na długo w naszej pamięci.