mar
06
2020

Podsumowanie projektu „Europa wspólnych wartości”

Wpisany przez Beata Wróblewska Poprawiony (06 marca 2020)
Drukuj

 

Hiszpańska fiesta w IV LO

Podsumowanie projektu „Europa wspólnych wartości”

 

W piątek 21 lutego br. odbyła się w naszej szkole uroczystość podsumowująca 6-miesięczny projekt PO WER, w ramach którego współpracowaliśmy ze szkołą partnerską IES Banus w Cerdanyola del Vallès w Hiszpanii. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego i zakładał wyjazd 10 uczniów wraz z 2 opiekunami do Hiszpanii w terminie od 10 do 17 listopada 2019 roku.

Głównym celem projektu było doskonalenie kompetencji językowych zarówno w języku angielskim  jak i hiszpańskim, praca w międzynarodowych grupach nad tematem „Europa wspólnych wartości”, poznanie dziedzictwa kulturowego, historii, tradycji krajów partnerskich, nauka otwartości i tolerancji, poszanowanie inności oraz redukowanie uprzedzeń i stereotypów. W trakcie realizacji projektu uczniowie wzięli udział w warsztatach na temat współdziałania w grupie i kompetencji kluczowych. Udział w wymianie pozwolił uczestnikom nabyć praktyczne umiejętności m.in. komunikacyjne, organizacyjne, pracy w grupie, zarządzania sobą w czasie, krytycznego myślenia i kreatywności. Uczniowie i nauczyciele mieli możliwość uczestniczenia w konkretnych zajęciach edukacyjnych jak również w codziennym życiu młodzieży hiszpańskiej.


 

 

Impreza zorganizowana w piątkowe popołudnie przez uczniów miała na celu promocję naszych działań projektowych oraz upowszechnianie jego rezultatów. „Fiesta espańola” odbyła się w auli naszego liceum. Zostały na nią zaproszone klasy pierwsze: 1bg, 1cg, 1Bp. Uczniowie przygotowali dekoracje poświęcone wizycie w Hiszpanii, zabytkom Gaudiego oraz tablice dotyczące kuchni hiszpańskiej. Uczestnicy mobilności przygotowali również typowe dla kuchni hiszpańskiej „tapas” tzn. przekąski. Była zupa gazpacho, kiełbaski chorizo, tortilla española, oliwki, chleb z sosem pomidorowym i oliwą oraz inne smakołyki. Cała społeczność szkolna otrzymała również zakładki do książki z informacjami o projekcie oraz z wybranymi przez uczniów słowami w języku hiszpańskim z tłumaczeniem na język polski.

Zasadniczą częścią imprezy były prezentacje uczestników mobilności. Uczniowie zapoznali swoich rówieśników z regionem do którego wyjechali czyli Katalonią, ze szkołą partnerską IES Banus oraz systemem edukacyjnym Hiszpanii. Kolejna grupa uczniów przedstawiła zabytki Gaudiego w Barcelonie oraz projekty europejskie dostępne dla naszych licealistów typu PO WER, Erasmus+, Młodzież w działaniu oraz eTwinning. Pan prof. Krzysztof Grala w interesujący sposób opowiedział o historii Hiszpanii oraz naświetlił obecną sytuację polityczną tego kraju i dążenia niepodległościowe Katalonii. Uczniowie pokazali również krótkie filmiki, które nakręcili w trakcie pobytu w Hiszpanii. Na końcu był czas na podsumowanie projektu, rozmowę z uczniami na temat jego zalet (żadnych wad nie stwierdzono) i zachęcenie do angażowania się w realizację projektów europejskich, gdyż inicjatywa, określenie tematyki projektu, powinna właśnie wypływać od uczniów. W trakcie dyskusji był czas na wyjaśnienie wszelkich kwestii, również finansowych oraz odpowiedzi na pytania publiczności.

Nasz projekt PO WER będzie miał swój ciąg dalszy. Obecnie czekamy na przyjazd uczniów z Hiszpanii do naszego liceum, który będzie możliwy jeszcze w tym roku szkolnym, a to dzięki temu, że nasz kolejny projekt, tym razem napisany w ramach programu „Młodzież w działaniu”, został zaakceptowany. Już nie możemy się doczekać przyjazdu naszych przyjaciół z Cerdanyola del Vallès!