gru
18
2019

Z PO WER-em do Hiszpanii

Wpisany przez Beata Wróblewska Poprawiony (05 lutego 2020)
PDFDrukujEmail

Od początku roku szkolnego młodzież IV Liceum Ogólnokształcącego z Chorzowa realizuje projekt wymiany młodzieżowej „Europa wspólnych wartości” w ramach programu Ponadnarodowej mobilności uczniów. Młodzież, zafascynowana językiem i kulturą Hiszpanii przystępując do projektu zdecydowała się rozpocząć pracę nad własnym rozwojem oraz doskonaleniem umiejętności językowych zarówno w języku angielskim, jak i w języku hiszpańskim. Główne cele projektu to poznanie wspólnych wartości europejskich, wspólnego dziedzictwa kulturowego, redukowanie uprzedzeń i stereotypów, nauka tolerancji i otwartości, w szczególności między narodami polskim i hiszpańskim. Proponowane w projekcie tematy i działania mają na celu pokazanie różnic i podobieństw w zakresie historii i kultury, wartości, skłaniając tym samym do refleksji na temat innych i siebie samych. Projekt kieruje uwagę uczniów nie tylko na to, co dzieli, ale przede wszystkim na to, co łączy młodych ludzi wywodzących się z dwóch miejsc Europy.

 

 

 

 

Najprzyjemniejszą częścią realizacji projektu był sam wyjazd do szkoły partnerskiej w Cerdanyola del Vallès w pobliżu Barcelony, gdzie uczniowie pod opieką nauczycieli przebywali w dniach od 10 do 17 listopada br. Już pierwszego dnia po przylocie rówieśnicy nawiązali kontakty towarzyskie wspólnie uczestnicząc w jarmarku średniowiecznym zorganizowanym z okazji święta miasta Cerdanyola. Kolejne dwa dni były poświęcone zwiedzaniu Barcelony, uczniowie z Hiszpanii wcielili się w rolę przewodników i pokazali nam najciekawsze miejsca w Barcelonie, począwszy od Dzielnicy Gotyckiej, zabytków architektury Gaudiego,  w szczególności Sagradę Familię, kończąc na zwiedzaniu stadionu Camp Nou. Mimo bardzo intensywnego programu, był też czas na tapas, typowe hiszpańskie przystawki oraz na churros z czekoladą. Wieczorem uczniowie spotykali się z rówieśnikami Instituto Banus, a także uczestniczyli w grze miejskiej Gymkhana odkrywając miasto Cerdanyola del Vallès. Niezwykle intensywnym dniem pobytu w Hiszpanii była środa. Na początku cała grupa udała się do największego w kraju Instytutu Badawczego Alba Synchrotron, gdzie zgłębili tajemnice fizyki, następnie zwiedzili miejskie muzeum sztuki MAC, a później spotkali się z władzami miasta Cerdanyola, panem burmistrzem Carlosem Cordón, który podkreślił znaczenie edukacyjnych programów europejskich dla zwiększania świadomości europejskiej oraz odkrywania dziedzictwa kulturowego Europy, a także rozwoju kompetencji językowych. Wieczorem uczniowie uczestniczyli w warsztatach z łucznictwa, które poprowadził dla nich mistrz olimpijski Jesús López oraz w treningu Castellers, grupy tworzącej wieże z ludzi.

W czwartek 14 listopada nasi uczniowie zapoznali swoich hiszpańskich rówieśników z historią i kulturą Polski, Śląska oraz Chorzowa, a także przedstawili sylwetkę naszej patronki Marii Skłodowskiej-Curie. Przy okazji prezentacji uczniowie i nauczyciele z Cerdanyola mogli spróbować typowych polskich słodyczy. Po południu w miejskim teatrze uczniowie wysłuchali wykładu na temat współczesnej genetyki, a wieczorem mieli okazję delektować się kuchnią katalońską w domach rówieśników z Instytutu Banus. Kolejny dzień równie intensywnie spędzili w szkole uczestnicząc w zajęciach języka angielskiego, biologii oraz sportowych. Następnie Krzysztof Grala, nauczyciel IV LO w Chorzowie przeprowadził warsztaty na temat wspólnych wartości europejskich, a po lekcjach przyszedł czas na wspólne biesiadowanie przy typowych hiszpańskich daniach typu paella i fideua.

Po całym tygodniu atrakcji sobota została poświęcona na odpoczynek w niewielkim, ale malowniczym miasteczku portowym Sitges wspólnie z przyjaciółmi z Hiszpanii. Wieczorem miały miejsce ostatnie spotkania z hiszpańskimi kolegami oraz podsumowanie i ewaluację projektu przy regionalnych tapas.

Wszyscy, zarówno nauczyciele, jaki i uczniowie żywią przekonanie, że koniec wymiany młodzieżowej to początek trwałej współpracy między szkołami Curie i Banus. Uczniowie bogatsi o wiedzę, nowe doznania, zainspirowani bogactwem kulturowym Hiszpanii i jej duchem współpracy będą dzielili się swoimi doświadczeniami z innymi i promowali współpracę europejską. Dla szkoły był to pierwszy udział w projektach współpracy finansowanych przez Unię Europejską, który niewątpliwie zwiększy międzynarodowy wymiar instytucji. Zapoczątkowana współpraca będzie stanowiła punkt wyjścia do dalszego wspólnego działania i realizacji projektów europejskich.

Projekt „Europa wspólnych wartości” został sfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w IV Osi Priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponad­narodowa, Działanie 4.2. Programy mobilności ponadnarodowej.

Partnerzy

 

 

 

Współpracują z nami

 

 

 

 

\